Štirikolesniki, znani tudi pod tujko ATV (All Terrain Vehicle) ali Quad, so vse bolj priljubljena vozila v Sloveniji. So odprta štirikolesna vozila, ki so se pojavila na trgu že sredi šestdesetih let prejšnjega stoletja, a so prava priljubljenost prišla šele s pojavom modernih modelov v osemdesetih letih. Sprva so bili zasnovani kot motocikli, ki so omogočali vožnjo tudi v zimskih mesecih, sčasoma pa so postali priljubljeni tako za delo kot tudi za zabavo in rekreacijo.

Razlika med ATV in Quad

Pogosto se med seboj zamenjujeta pojma ATV in Quad, vendar sta si v resnici namenjena različnim vrstam uporabe. ATV so predvsem vozila, namenjena delu, intervencijam, raziskovanju težko prehodnih terenom in drugim nalogam, ki zahtevajo visoko zmogljivost in vzdržljivost vozila. Quad pa je bolj usmerjen v zabavo, rekreacijo in tekmovanja.

Vrste štirikolesnikov

V Sloveniji imamo dve glavne kategoriji štirikolesnikov, ki se delita na L6e in L7e. L6e zajema lahke štirikolesnike z omejitvami glede mase in hitrosti, medtem ko L7e vključuje težje modele, v katerih lahko voznik sedi kot v avtomobilu, saj so opremljeni z dvema sedežema. Sodobni modeli L7e so lahko športni ali delovni, z različnimi priključki in funkcionalnostmi za prevoz blaga ali opravljanje nalog v težkih razmerah.

Izpit za vožnjo štirikolesnika

Voznik lahkega štirikolesnika, katerega masa ne presega 350 kg, lahko za vožnjo opravi izpit kategorije AM, ki ga lahko pridobi že pri 15 letih. Za težje štirikolesnike je potreben izpit kategorije B1, ki ga lahko opravi voznik pri 16 letih. Vendar pa je za vožnjo štirikolesnikov še vedno potrebna posebna pozornost, saj je vozilo, kljub svoji stabilnosti, lahko zahtevno za upravljanje.

Zakaj je vožnja štirikolesnika posebna izkušnja?

Štirikolesniki so zasnovani za vožnjo po različnih terenih, kot so makadam, zemlja, blato in celo skalnati predeli. Kljub temu so lahko zelo nevarni na utrjenih, asfaltnih podlagah. Njihova teža in visoko težišče, skupaj z močnimi motorji, lahko povzročijo težave pri zavijanju in zaviranju, predvsem pri večjih hitrostih.

Podjetje AVP povdarja, da je zelo pomembno, da voznik uporablja zaščitno opremo, kot so homologirana čelada, motokrosistični čevlji, dolge hlače in zaščitna jakna. Pri začetnikih je priporočljivo, da se vožnja začne postopoma, saj so motorji pri štirikolesnikih običajno zelo odzivni in lahko povzročijo nenadne spremembe hitrosti.

Varna vožnja in pomembna zaščita

Zaščita pred poškodbami pri vožnji je ključna. Predvsem je pomembno, da se vozniki zavedajo, da lahko pri prevrnitvah vozilo povzroči resne poškodbe. Tako kot pri vožnji motociklov je priporočljiva previdnost, predvsem pri bočnih nagibih in spustih, kjer lahko pride do zdrsov. Pri tem je priporočljivo, da se vožnja izvaja v skupini, saj to povečuje varnost in omogoča pomoč v primeru nesreče.

Zakonodaja in omejitve

V Sloveniji je vožnja po brezpotjih prepovedana, saj je urejena s členom 28b Zakona o ohranjanju narave. To pomeni, da so za tovrstno vožnjo primerne le kategorizirane ceste, ki omogočajo registracijo štirikolesnikov. Za registracijo vozila je potrebno zagotoviti ustrezno homologacijo, ki mora biti skladna z zakonodajo.

Štirikolesniki in nesreče

Čeprav so štirikolesniki zelo priljubljeni, pa niso brez tveganj. V lanskem letu je bilo v prometnih nesrečah udeleženih 61 voznikov štirikolesnikov, od tega 12 huje telesno poškodovanih. Tveganje za nesreče je še posebej prisotno pri vožnji na brezpotjih, kjer je vozilo pogosto podvrženo večjim obremenitvam in nepredvidljivim razmeram.


Štirikolesniki so izjemno zabavna, a tudi zahtevna vozila, ki omogočajo edinstveno izkušnjo vožnje po različnih terenih. Za njihovo varno uporabo je nujno, da vozniki upoštevajo predpise, uporabljajo zaščitno opremo in vozijo z odgovornostjo. Čeprav vožnja štirikolesnika ponuja ogromno užitka, pa je treba biti previden in spoštovati zakonodajo, saj so lahko nesreče resno ogrožajoče za zdravje in življenje.