V kreativnem otroškem mestu Minicity tokrat nismo gostili le otrok, ampak tudi vzgojiteljice ter vzgojitelja, ki so se udeležili poučnega triurnega seminarja. Na posebnem predavanju so izvedeli principe piklerjeve pedagogike, na različnih delavnicah pa so spoznali naravoslovne poskuse, kaj je potrebno za zdrav otrokov razvoj, predstavile so se jim igre naših mladosti, montessori igrače, čevljarska delavnica, ki se skriva za vrati malega mesta, možnost obiska z vrtčevsko skupino ...
Vzgojiteljice in vzgojitelja so se v kreativno otroško mesto Minicity pripeljali iz različnih slovenskih krajev, v želji, da osvojijo nova znanja. In tokratni dogodek jim je postregel s številnimi novimi vpogledi v skrb, vzgojo in izobraževanje otrok. Celotno dogajanje je povezovala simpatična voditeljica Tina Tavčar, ki je poskrbela za številne duhovite vložke.
Predstavitev pedagogike pikler
V veliki dvorani malega mesta smo najprej poslušali kratko Minicityjevo predstavitev, nato pa smo prisluhnili besedam mag. Mojce Košič iz Montessori doma, ki nas je povedla v svet pedagogike pikler, pri kateri je poudarek na samostojni igri otroka. Mnogim vzgojiteljem je ta pedagogika tuja, tako da so bili za izvrstne informacije zelo hvaležni. Veliko jih pozna načela montessori, ki ima neke skupne značilnosti s pedagogiko pikler, a vseeno obstajajo tudi razlike. Strokovnjakinja nam je povedala, da je veliko izvedela pred dvema letoma na Piklerjevem inštitutu in danes pedagogiko pikler vključuje tudi v svoje delavnice. Poudarila je, da tako montessori in pikler pedagogika poudarjata pomembnost prvih otrokovih let. Zavedati se namreč moramo, da se v zgodnjem otroštvu gradi otrokova osebnost in ta leta so za nadaljni razvoj izredno pomembna. Se pravi, da na njegov razvoj ne vpliva le genetika, temveč tudi okolje, v katerem živi, kakšne izkušnje ima v njem. Na srce nam je položila modro misel: ''Kakor bomo mi ravnali z otrokom, tako bo otrok kasneje ravnal s svetom.'' Če povemo poenostavljeno - mi vplivamo na to, ali bo kot odrasla oseba potem gradil ali rušil svet.
Zelo podrobno nam je orisala življenje Eme Pikler, madžarske pediatrinje, ki je v 40-ih letih prejšnjega stoletja postavila nova dognanja o otrokovem razvoju. Z možem sta se odločila, da svoje hčerke ne bosta posedala, da je ne bosta držala za roko, da ji pomagata shoditi, temveč jo bosta pustila, da sledi svojemu lastnemu razvoju. Piklerjeva je verjela, da staršem ni treba učiti otrok, kako naj sedijo, hodijo, ampak bodo sami v ritmu svojega razvoja osvojili tudi to. Imela je zasebno družinsko kliniko, obiskovala je družine tedensko na domu in spremljala razvoj vseh otrok. Veliko se je pogovarjala s starši in jim svetovala, da otroku omogočijo svobodni razvoj gibanja. Predavateljica nam je osvetlila, kateri so ključni pogoji za zdrav otrokov razvoj. Pri pedagogiki pikler je pomembna tudi spoštljiva kooperativna nega. Pri preoblačenju, previjanju, hranjenju ... je poleg prijaznega pogovora z njim, nežnosti do njega, ključna tudi komunikacija oz. sodelovanje z njim. Ključno je, da smo pozorni na to, kaj nam otrokova mimika, gesta, pove v tem procesu nege, prisluhniti mu moramo. Izpostavila je primer: otroka ne dvignemo in ne nesemo naravnost na previjalno mizo, ampak mu najprej povemo, kaj bomo storili.
Dotaknila se je takšne igre, pri kateri otrok usmerja potek igre, on določa pravila igre, je t. i. režiser, direktor in še glavni igralec. In prav ta vidik razume tudi pedagogika pikler. Samostojna, prosta, svobodna igra, katere zadnje čase otrokom primanjkuje. Prednosti takšne igre so: razvoj kreativnosti, koncentracije, sposobnost reševanja izzivov in spoznavanje samega sebe. Med predavanjem je Mojca Kosič zastavila številna vprašanja tudi poslušalkam in poslušalcema ter tako vzpostavila neko sodelovanje, debato med njimi. Beseda je tekla tudi o tem, da je treba ustvariti pogoje za takšno igro, med drugim poskrbeti za ustrezno, varno okolje, vzdušje, ravnovesje med pravili in svobodo, ki jo damo otroku, in mu omogočiti čas, da načrtuje igro in jo tudi izvede. Treba mu je pomagati, ko nas potrebuje, vendar ponudimo sprva minimalno pomoč. V igro se lahko vmešamo, ko moramo otroku popraviti oblačilo, vendar ga na to prej opozorimo. Še enkrat je poudarila, da bomo prišli do mnogih spoznanj o otroku prek opazovanja.
Po eni uri smo si privoščili odmor, se okrepčali in poklepetali v kavarnici. Na stojnici Montessori svet smo imeli edinstveno priložnost, da smo si ogledali montessori materiale in druge didaktične pripomočke. Nato smo se razdelili v skupine in se udeležili šestih delavnic.
Predstavitev tečaja prve pomoči in oživljanja otrok
Petra Počkaj Rosa nam je predstavila spletno stran skrbenstars.si, ki poteka v okviru spletnega portala Ringaraja.net. Na njem so zbrani številni tečaji, ki nam pomagajo osvežiti ali na navo osvojiti znanje iz prve pomoči. Izpostavila je, da je že več kot 100 vrtcev pridobilo certifikate, na podlagi desetletnega izobraževanja njihovih strokovnih delavcev. Tako skrbijo, da vzgojitelji in učitelji pridobijo znanje prve pomoči in temeljnih postopkov oživljanja. Program tečaja zaobjame različna področja (tujek v dihalni poti, Heimlichov prijem, tri ključna dejstva oživljanja, temeljne postopke oživljanja, stabilni bočni položaj nezavestnega, poškodbe trebuha, zlom, zvin, izpah, odrgnine, rane, ugrize, poškodbe očesa in glave, kako odstraniti klopa, krvavitve iz nosu, opekline, amputacije, vročinske krče, težko dihanje, dihalno stisko, uporabo epipena, uporabo AED, zastrupitve, vsebino kompleta za prvo pomoč, domačo lekarno). Ogledali smo si poučen posnetek, ki nam je prikazal Heimlichov prijem.
Fortuna - Planet iger
Na dogodku je bila z nami tudi Tinkara Fortuna, mamica, članica skupine Bepop, magistrica poslovnih ved, naslednji mesec bo postala še NLP trenerka ... Sprva se je iz srca zahvalila vsem vzgojiteljem, ki skrbijo za naše otroke in poskrbela, da so se vsem zaiskrile solzice v očeh. Predstavila nam je knjigo Fortuna - Planet iger, v kateri je glavna junakinja deklica Fortuna, ki ji je dolgčas v času mobitelov in tabličnih računalnikov. Izpostavila je, da otroci veliko časa preživijo pred različnimi zasloni, zato je ona želela predstaviti igre naše mladosti. Spomnila nas je na gumitvist, ristanc, zemljo krast ... In ker so ponavadi predstavitve knjig vedno zastavljene po istem kopitu, si je ona zamislila drugačno. Otrokom jo približa skozi gledališko predstavo. A to še ni vse. V sodelovanju z Denisom Chorchypom, ki je magnet za otroke in izvaja tudi vadbo za njih, si je zamislila gibalne vaje, ki jih otroci izvajajo med oponašanjem živali. Slikanica s pobarvankami Tin in Fortuna - Živalska avantura približa otrokom igre na prostem, petje, ples in gibanje.
Naravoslovni preizkusi
Zavod Simetris nam je predstavil naravoslovne in matematične dejavnosti, primerne za izvajanje v zgodnjem otroštvu. Po vrtcih in šolah izvajajo tehniške dneve, izobraževanja, delavnice ... Predstavili so nam izredno zanimiv didaktični material. Prikazali so nam tri različne naravoslovne preizkuse, ki vedno požajnejo navdušenje pri malčkih. Udeleženci dogodka so si pridno zapisovali recepte za preizkuse v upanju, da jih čim prej izvedejo tudi pred svojimi vrtčevskimi skupinami.
Obisk čevljarske delavnice
V Minicityjevi igralni enoti, in sicer v čevljarski delavnici, je sledil praktični prikaz z Minicityjevo animatorko Kajo Krajnc. Na zelo razvedrilen način nam je ponazorila, kako iz materialov pridemo do končnega proizvoda. Osvetlila nas je, kakšne pripomočke uporabljajo čevljarji in šivilje pri svojem delu, ter nam podrobno opisala posamezne faze izdelave copatov. Pri tem je poudarila, kako celotno aktivnost animator na zabaven in hkrati poučen način uprizori otrokom različnih starosti. Opozorila je tudi na natečaj, ki poteka. Vabljeni so otroci, da ustvarijo svoj lastni čevelj oz. copat. Izbranemu otroku bo ideja tudi uresničena. Direktor podjetja LOMM Rok Markovič nam je nazorno pričaral njihovo ponudbo copatov, natikačev, japonk in sobnih copatov za ženske in moške. Izvedeli smo, da so iz povsem naravnih materialov in da jih lahko izdelajo tudi po naših željah.
Delavnica z otroško psihiatrinjo
Pridružili smo se delavnici otroške psihatrinje Ane Tkavc Zajkesković, dr. med., spec. otr. in mlad. psih. z Inštituta za duševno zdravje. Osrednja nit je bila, kako poskrbeti za zdrav otrokov razvoj. Osredotočila se je na otroško odpornost. Poudarila je, da je duševno zdravje del našega zdravja, nikakor ne smemo ločevati duševnega od telesnega, saj smo ljudje celostna bitja. Razložila nam je, da je razlogov za duševno motnjo zelo veliko, nanjo vpliva resnično veliko dejavnikov. S krepitvijo odpornosti pri otroku pa lahko preprečujemo duševne motnje oz. lajšamo njihov potek. Pri tem so pomembni naslednji dejavniki: otroci morajo imeti sposobnosti, da odgovorno sprejemajo svoje odločitve, samopodoba oz. samozavest, vpetost v neko socialno mrežo, vrednote, ki jim povedo, kaj je prav v življenju, občutek pripadnosti, sposobnost soočanja s stresom, možnost imeti vajeti v rokah oz. imeti možnost vpliva na potek dogodkov. Odpornost se gradi na razvijanju samozavedanja, da poznamo svoja močna in šibka področja ter hkrati krepimo svoja močna področja, s čimer dosegamo uspehe in motivacijo v življenju. Obenem je treba graditi samoregulacijo oz. kako regulirati čustva, vedenje in misli. Učiti se moramo spopadanja s stresom in težkimi situacijami. Pri otroku moramo povečati optimizem. Po teoriji smo izvedli še praktični del in pri tem prišli do pomembnih spoznanj.
Sprehod po ulicah Minicityja
Ana Obal, dipl. vzg. in vodja pedagoškega programa v Minicityju, nam je predstavila kreativno otroško mesto Minicity. Med sprehodom smo izvedeli, kaj pravzaprav se skriva za vrati in zakaj ga je super obiskati z vrtčevsko skupino. Udeležencem seminarja je pojasnila, da vzgojiteljice v Minicity samo pripeljejo otroke, nato jih prevzamejo animatorji za dve, tri ali štiri ure. Nad videnim so bile vzgojiteljice in vzgojitelja navdušena, saj so nekateri izmed njih do sedaj imeli priložnost spoznati Minicity le zasebno. Začutili so, da je kreativno otroško mesto mnogo več kot klasična igralnica, saj ponuja spoznavanje poklicev skozi didaktično igro in osvajanje znanj na praktičen način z različnimi pripomočki, prilagojenimi otrokom. Otroci iz vrtca lahko obiščejo Minicity ob zaključku, tik pred šolo, pred določenimi daljšimi sklopi osvajanja znanj in tudi kot izlet. Vodja pedagoškega programa nas je opozorila na didaktično igralo, kjer otroci preko gibanja spoznavajo prometne predpise in znake. Pravzaprav smo lahko zasledili, da se po celotnem mestu nahajajo zebre, pločnik, semafor ... Zelo poučna je dejavnost pridobivanja potrdila za vožnjo s skirojem. Poudarila je, da so vsi cilji in metode programov, ki se izvajajo pod vodstvom animatorjev, v skladu s kurikulumom za vrtce in učnim načrtom. Seveda tudi otroci iz Minicityja odnesejo domov izdelke, ki jih ustvarijo s svojimi spretnimi ročicami. Predstavitev mesta smo zaključili pri trgovini, ki je otrokom izredno zanimiva, saj prikazuje pravo iz naših življenj.
Posebno presenečenje
Kot pika na i je ob zaključku dogodka sledila nagradna igra. Darila je pripravil Center Motus. Spoznali smo leseno natikanko, ki je odlična za urjenje koordinacije oko-roka, obenem pa je odlična za domišljijsko otrokovo igro. Barvni peščeni odštevalnik je izvrsten pripomoček, ki ga lahko uporabljamo v podporo pri učenju koncepta časa, z njim pa lahko pomagamo otroku pri usvajanju rutin in premagovanju težavnih prehodov (na primer prehajanje z ene dejavnosti na drugo). Tretja nagrada je bila slikovni magnetni postopkovnik za umivanje rok. Gre za vizualni magnetni opomnik, nalepke, ki jih lahko otroci lepijo sami, omogoča pa jim učenje posameznih dejanj pri umivanju rok, hkrati pa spodbuja njihovo samostojnost. Kot posebno presenečenje pa je bila velika nagrada, ki vključuje brezplačen obisk Minicityja vrtčevske skupine. In prav slednja je požela največji aplavz, saj je zanjo bil izžreban vzgojitelj, ki bo lahko v prihodnjih dneh pripeljal v malo mesto raziskovat male občane iz svoje vrtčevske skupine.
Vtisi udeleženk seminarja za vzgojiteljice in vzgojitelje
''V preteklosti sem se že udeležila dogodkov za vzgojitelje. Vedno postrežete z zanimivi predavanji.''
''Predavanje Mojce Kosič je bilo zelo zanimivo. Izvedela sem veliko o pikler pedagogiki, ki je do sedaj nisem poznala.''
''Super je bilo predavanje. Tudi delavnice so bile zanimive, predvsem tista z naravoslovnimi poskusi. To bomo vzgojiteljici nabavili in že vidim, kako bodo otroci vriskali od navdušenja.''
''Pester program. Všeč mi je bilo predavanje. Čevljarska delavnica je bila zanimiva. Lepo nam je pokazala vse vaša animatorka.''
''Hvala za zanimiv seminar.''
''Duševno zdravje, o katerem je spregovorila predavateljica, je pomembno. Sploh v zadnjih dveh letih. Moramo paziti na otroke, še posebej najmlajše.''
''Pedagogika pikler - zanimiva tematika, nekaj novega zame. Hm ... ne vem, če je izvedljiva v vrtcu.''
''Minicity je super. Tukaj otroci res uživajo, pa še naučijo se veliko. Nisem poznala do sedaj, ampak mislim, da pridemo kmalu z otroki.''
''Odlično predavanje, super delavnica z naravoslovnimi poskusi. Tinkara Fortuna je predstavila knjigo na zabaven način. Nisem vedela, da jo je napisala.''
''Poznam Tinkaro iz Bepop, nisem vedela, da je pisateljica in da ji otroci toliko pomenijo. Knjiga bi bila super za naše malčke.''
''Ja, v vrtcu se večkrat igramo takšne igre, kot jih je omenila Tinkara. Dobro, da me je spomnila. Ko bo spet lepo vreme, se bomo šli ristanc.''
''Prišla sem z Dolenjske. Zanimiv dogodek.''
''Duševno zdravje otrok je pomembno. Premalo se posvečamo temu, tako da je čisto prav, da je bila tudi takšna delavnica. Pa še letala smo delali. Moja skupina sicer ni bila najboljša, ampak smo se naučile, da si moramo postaviti višje cilje, da bomo potem srečne, ko jih bomo dosegle.''
''Všeč mi je Minicityjev koncept za otroke.''
''Sva vzgojiteljici v motessori vrtcu in nama je blizu ta koncept. Super je, da sva spoznali še piklerjevo metodo.''
Brezplačni dogodek so podprli strokovni partnerji: Montessori doma, Center Motus, Fortuna planet, Inštitut za duševno zdravje, Lomm, Mlekarna Krepko, Montessori svet, Naj srček bije in Skrben starš, Pedagoški dnevniki in Zavod Simetris.
Za konec naj vam še zaupamo, da so marsikatere vzgojiteljice s sabo pripeljale tudi svoje otroke. Medtem ko so se one udeležile predavanja in delavnic so otroci obiskali številne igralne enote in pod vodstvom animatorke preživeli nepozabno popoldne. Malčki so nam zaupali, da jim je bilo všeč igrati se gasilca, avtomehanika, voziti avto, spuščati se po toboganu, se preizkusiti v vlogi prodajalca ... Bili so polni novih vtisov in z nasmehi na obrazu so povedali, da pridejo spet v Minicity.
Avtor: N. K.