Tudi na grozečo poletno nevihto se lahko pripravite. In se ji morda celo izognete, če ne želite tvegati stresne vožnje in morebitnih poškodb vozila. Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa je pripravila nekaj aktualnih nasvetov, kako ravnati, če vas doleti med vožjo.
Izraziti vročinski valovi pogosto s seboj prinesejo tudi popoldanske in večerne nevihte, ki lahko vključujejo tudi točo, vedno pa izjemne količine dežja in vode, ki pade na tla v zelo kratkem času. Če je zraven še toča z debelejšimi zrni, lahko postane nevarno tudi v avtomobilu – kaj šele na motorju ali kolesu.
Predvidevajte vnaprej
Seveda je nemogoče povsem predvideti nevihto ali se izogniti vožnji v tistem času ali kraju. Toda s sodobnimi aplikacijami za vreme na pametnem telefonu lahko marsikaj predvidimo in dovolj natančno določimo, kje bo nevihta najbolj silovito klestila.
Pri resnih opozorilih za neurje pa le razmislite, ali lahko pot prestavite. V tem primeru pravočasno poskrbite tudi za varno parkiranje vozila – če seveda nimate ustrezne garaže ali nadstreška. V večjih mestih nekatera nakupovalna središča ponujajo tudi takšno možnost! Sicer pa obstajajo tudi posebna prekrivala, ki učinkovito pomagajo pri manjših do zmerno velikih zrnih toče.
Brisalci in klimatska naprava
Kadar ne moremo spremeniti poti ali odložiti vožnje oziroma je nevihta prehitra ali celo nepredvidljiva, so ključnega pomena pravilno delujoči brisalci s čistimi in dovolj svežimi gumijastimi metlicami, ki lahko odstranijo čim več vode v čim krajšem času z vetrobranskega stekla.
Ob nalivu včasih niti to ni dovolj, zato v vsakem primeru zmanjšajte hitrost in bodite pozorni tudi na promet za seboj.
Zelo verjetno je tudi, da bo velika količina vlage, ki se znajde tudi v motornem prostoru, povzročila zarositev vetrobranskega stekla – zato obvezno vklopite klimatsko napravo, seveda z usmerjanjem osušenega, vpihovanega zraka na vetrobransko steklo!
Kakovostne pnevmatike
Za čim bolj učinkovito odvajanje vode izpod pnevmatik je ključno, da so te v dobrem stanju – torej da je dezen (profil) zadostne globine. Ko je profil pnevmatike na zakonsko še dovoljenih 1,6 mm, je pnevmatika že na koncu »življenjske dobe«, zato priporočamo, da o menjavi razmislite že prej, pri približno treh milimetrih globine.
To lahko preprosto izmerite s kovancem za dva evra – če ga porinete v profil in ta povsem pokrije srebrn rob, potem ste na varni strani.
Tako boste precej zmanjšali tudi možnost nevarnega splavanja ali akvaplaninga. Gre za pojav, ko profil ne zmore več izpodrivati vode v takšni količini, da bi pnevmatika obdržala stik s podlago – in takrat »zaplava«. Pojav je nevaren zato, ker v tem trenutku vozilo ni več vodljivo, pa tudi zavore takrat ne delujejo optimalno. Pojav je še toliko bolj nevaren za motoriste.
Ali ste vedeli, da …
… vse štiri pnevmatike pri avtomobilu izpodrinejo v eni sekundi med 60 in 100 litri vode (pri hitrosti 100 km/h in 1–3 mm vode na površini)?
Nevihta me je ulovila. Kaj pa zdaj?
Na srečo bo večina poletnih neviht kratkih, intenzivnih in brez ekstremov v obliki toče, strel in grmenja. Če ste na avtocesti, boste seveda peljali naprej – z zmanjšano hitrostjo, vklopljenimi brisalci in klimatsko napravo.
Pri močnejših nalivih, ko je za avtomobilom tudi gost pršec, je dovoljeno vklopiti zadnje meglenke – vendar le, dokler pršec omejuje pogled voznikom za vami.
Posebej v kolesnicah lahko pričakujete pojav splavanja. Če bo volan med vožnjo naenkrat povsem mehak in neodziven, ostanite mirni, ne spreminjajte smeri in ne zavirajte. Če vozite vozilo z ročnim menjalnikom, pritisnite sklopko, sicer pa popustite plin in pnevmatike bodo same našle oprijem.
Pri dolgotrajnem intenzivnem deževju lahko pričakujete, da na določenih odsekih kakšen hudourniški potok prestopi bregove in poplavi. Tudi na to morate biti zelo pozorni. Svetujemo vam, da v takšnih primerih poiščete obvoz.
Hudournik lahko avtomobil namreč odnese s seboj; že pregloboka voda pa lahko povzroči vodni udar in katastrofalno škodo na motorju!
Ne ustavljajte v podvozih ali tunelih!
Predvsem pa – nikoli ne ustavljajte pod nadvozi ali mostovi, kaj šele v tunelih! Gre za izredno tvegano in nevarno početje, ki ogroža življenja. Še posebej ob slabši vidljivosti v močnem dežju.
Raje zapeljite na prvi možni izvoz in potem poiščite ustrezno mesto za ustavljanje ali se ustavite na počivališču.
Pa še to: Toča bo opazno poškodovala avtomobil le ob tako imenovani suhi toči – ko gre zraven še dež, bo škoda redko vidna. Zapomnite si – nobena udrtina ali poškodba na pločevini ni vredna, da bi tvegali svoje življenje ali življenja drugih.