Ta teden, ko obeležujemo Teden otroka je ključno, da starše ponovno spomnimo, kako poskrbeti za varnost naših najmlajših med vožnjo. Prav vsak starš želi svojim otrokom zagotoviti najboljšo možno zaščito, a kljub temu statistike kažejo, da je prostora za izboljšave še vedno veliko. Kako torej pravilno ravnati, da bo otrok varen v avtomobilu?
1. Kako voziti dojenčke?
Dojenčke prevažamo v otroškem varnostnem sedežu, ki je obrnjen v nasprotno smer vožnje, vsaj do 15. meseca starosti, priporočljivo pa je še dlje, dokler to dopuščata otrokov telesni razvoj in sedež. Sedeži, ki so nameščeni v nasprotni smeri, zagotavljajo, da se otrok ob morebitnem trku s celim telesom pritisne ob naslon sedeža, kar zmanjša tveganje za poškodbe vratu in glave. Dojenček v otroškem sedežu je v avtu najbolj varen na zadnji klopi avtomobila. Sedež naj bo pritrjen s sistemom isofix ali s tritočkovnim varnostnim pasom. Otroški varnostni sedež lahko v nekaterih avtomobilih namestite tudi na sovoznikov sedež, če otroka vozite sami, a le, če v avto ni vgrajen varnostni meh (airbag) ali če ga lahko s posebnim ključem začasno izključite.
2. Kako izbrati otroški varnostni sedež?
Pri izbiri otroškega varnostnega sedeža je pomembno upoštevati višino in težo otroka. Sedeži morajo ustrezati standardu ECE R129 (i-Size), uporabljajo pa se lahko še starejši  (ECE R44/04), če so jih kupili že prej. Pomembno je preveriti tudi, ali sedež ustreza vašemu vozilu – sedeži z oznako i-Size so kompatibilni z vsemi avtomobili, ki imajo isofix sistem pritrditve.
Za večje otroke uporabljamo posebne sedeže, primerne njihovi velikosti ali telesni teži. Priporočamo, da imajo tudi naslon za hrbet, ki otroku zagotavlja večje udobje med vožnjo, boljši bočni oprijem telesa, vzglavnik za oporo glavi in boljši potek varnostnega pasu prek ramen. Zadnji naslon naj bo premakljiv, da se lahko spreminja po višini in da ima tudi vodila za varnostni pas. V takšnih jahačih lahko otrok med vožnjo tudi zaspi in bo še vedno varno pripet. Jahačev brez naslonov za hrbet in glavo ne priporočamo.


3. Napotki za vožnjo otrok
Otrok mora biti vedno pripet v otroški varnostni sedež. Paziti je treba, da so varnostni pasovi pravilno zategnjeni, da sedež ni ohlapen in se ne premika. Zelo pomembno je, da vožnja poteka tekoče, brez naglih zaviranj ali pospeševanj, saj to zmanjšuje nelagodje otrok. Poskrbite, da bodo vrata ob otrokovem sedežu zaprta, tako da jih ni možno odpreti z notranje strani. Avtomobil vedno ustavite tako, da otrok iz avtomobila izstopi na površino za pešce, ne na cesto. Otroka v avtu nikoli ne pustite samega, še posebej ne v vročih dneh.
4. Kaj določa zakon?
Zakon o pravilih cestnega prometa določa, da mora biti otrok, manjši od 140 cm ali lažji od 36 kg, v avtu zavarovan z ustreznim otroškim varnostnim sedežem. Prevažanje dojenčkov na sprednjem sedežu v nazaj obrnjenem sedežu je dovoljeno le, če je izklopljen varnostni meh (airbag). Ko otrok zraste do višine 140 cm, mu ni treba več uporabljati varnostnega sedeža, temveč lahko sedi na navadnem sedežu in uporablja tritočkovni varnostni pas v avtomobilu.
5. Pogoste napake
Pogoste napake pri uporabi otroških sedežev vključujejo nepravilno pritrjene sedeže, sedeže, ki ne ustrezajo velikosti ali teži otroka, in otroke, ki niso pravilno pripeti. Tudi preohlapni pasovi ali igrače pod pasom lahko ogrozijo varnost.
6. Kako preveriti, ali ste otroka pravilno namestili?
Preverite, ali je otroški sedež ustrezno pritrjen in se ne premika. Varnostni pasovi morajo biti ravni in tesno zategnjeni (manj kot dva prsta prostora). Pri večjih otrocih mora pas potekati čez boke in ne ob vratu. Prav tako ne smejo biti pod pasovi debelejša oblačila ali igrače.

Projekt pasavček

Pasavček je eden najbolj prepoznavnih in uspešnih projektov na področju prometne vzgoje v Sloveniji. Projekt, ki ga izvaja Agencija za varnost prometa, že 21. leto opozarja na pomembnost pravilne uporabe otroških varnostnih sedežev. Vsako leto sodeluje približno 20 tisoč otrok, njihovi učitelji, vzgojitelji ter starši. Samo v zadnjih petih letih je sodelovalo več kot 6000 skupin in še več učiteljev in vzgojiteljev ter več kot 111.600 otrok. Z njim se je povprečna pripetost otrok med vožnjo povečala s 54 % na več kot 94 %.


Statistika pripetosti
Po izvedenih kontrolah pripetosti potnikov, je pripetost v Sloveniji kar 95 %. Letos so dodali še preverjanje uporabe otroških sedežev in tudi tukaj so rezultati na prvi pogled dobri, saj jih uporablja kar 91 %. Tisti, ki sedežev in pasov niso uporabljali, so se vozili na razdalji do pet kilometrov. Tu velja opozoriti, da se prav v bližini doma zgodi največ nesreč, kjer ravno otroci utrpijo najhujše posledice. Kratka pot nikakor ni izgovor, da nam varnostnih sistemov ni treba uporabiti.
Statistika prometnih nesreč otrok
Slovenija po študiji Evropske organizacije za varnost cestnega prometa v zadnjih 10 letih sodi med prvih šest držav v Evropski uniji po varnosti otrok.  Kljub temu smo v zadnjih šestih letih na slovenskih cestah izgubili pet otrok, 28 pa jih je bilo huje poškodovanih. Ustrezno uporabljeni otroški varnostni sedeži zmanjšajo tveganje smrti ali hujše poškodbe otrok med vožnjo za od 55 do 60 odstotkov.
Vizija NIČ
Slovenija, kot podpisnica pobude Vizija NIČ, stremi k zmanjšanju števila umrlih in hudo telesno poškodovanih na cestah za polovico do leta 2030 in k temu, da do leta 2050 na cestah ne bo ugasnilo nobeno življenje več. Ocenjuje se, da bi v Evropski uniji ob dosledni uporabi varnostnega pasu lahko ohranili 900 življenj na leto.
Varno na cesti pomeni pravilna in dosledna uporaba otroških sedežev in varnostnih pasov, kot pravi Pasavček: Red je vedno pas pripet!