V četrtek, 19. 5. 2022, se je odvijal zelo zanimiv spletni dogodek podjetja Elementum, na katerem smo se s strokovnjakoma Petrom Slapšakom in Blažem Liscem podrobneje seznanili o tem, kako otroke učiti o denarju in podjetništvu skozi igro. Predstavila sta nam poučno in hkrati zabavno igro Firma Kids, ki otroke poduči, zakaj nekateri služijo več, nekateri manj, kako se vodi podjetje, zakaj imamo krizo, kaj je brezposelnost, kaj pomeni bilanca, od kod pride denar itd.
Zanimiva gosta v Hiši plemenitih kovin
Spletni dogodek Učenje o denarju in podjetništvu skozi igro je potekal v kreativnem otroškem mestu Minicity, ki domuje v ljubljanskem BTC-ju. Voditeljica Špela Končar je gosta povabila v Hišo plemenitih kovin, ki smo jo soustvarili s podjetjem Elementum, kjer otroci preko didaktične igre pridobivajo znanja. Pridružila sta se ji direktor podjetja Elementum Peter Slapšak in soustanovitelj podjetja Lisac&Lisac Blaž Lisac.
Peter Slapšak je bil vesel, da se spet družimo, saj smo v preteklosti že govorili o tem, kako ustvariti in zaščititi premoženje. Izpostavil je tudi dejstvo, da je denar še vedno tabu tema, zato se še posebej trudi, da spodbuja prav vse generacije k pogovoru o denarju. Zlato in srebro, ki ju ponujajo v podjetju Elementum, imamo za temelj denarja, temelj ustvarjanja premoženja.
Blaž Lisac je avtor igre Firma Kids, pri kateri se otroci učijo o denarju skozi igro. V preteklosti je že veliko izobraževal odrasle na področju financ, marketinga in podjetništva. Za sodelovanje s podjetjem Elementum se je odločil zato, ker v njem vedo, da dobre odločitve sprejemajo tisti, ki imajo veliko znanja. Naredil je korak dlje in nastala je finančna igra, s pomočjo katere se otroci sami izobražujejo. Igra Firma Kids, ki je prevedena tudi v angleški in hrvaški jezik ter se jo igrajo tudi v Nemčiji, izobražuje, kako pravzaprav voditi podjetje.
Kdaj je čas, ko se lahko z otrokom začnemo pogovarjati o denarju?
Peter Slapšak je pojasnil: ''Vedno je pravi čas, ampak najbolje je to početi z vzgledom. Mlajši kot so otroci, bolj pozorno opazujejo starše, kaj počnejo. V vsaki situaciji, tudi v trgovini, ko jim rečemo, da nimamo dovolj denarja za dodatno čokoladico, ko na bančni kartci ni dovolj finančnih sredstev, je priložnost za pogovor o denarju. Vsebino in način podajanja informacij pa seveda moramo prilagoditi otrokovi starosti.''
Danes si želimo, da bi bili naši otroci bolj finančno pismeni. Zelo pomembno je, da pri učenju o denarju dopuščamo, da mlajše generacije tudi naredijo kakšne napake. Zavedati se moramo, da kot mlajši bo storil manjšo napako, kot odrasli pa so takšne napake lahko zelo dražje. Učiti se moramo iz izkušenj - otroci morajo skozi igro in tudi v realnih situacij priti do modrih spoznanj. Pred leti je bila narejena raziskava s strani Financ in ugotovili so, da smo Slovenci slabo finančno pismen narod. In če je to tako, potem nimamo znanja, ki bi ga prenesli na otroke.
Vsebino o denarju in podjetništvu moramo na otroke prenašati na njim prijazen način. In družabna igra Firma Kids je odličen pripomoček za starše, da se začnejo z otroki pogovarjati o denarju in podjetništvu. Gre pravzaprav za poslovno simulacijo, pri kateri smo mi lastniki podjetja in se na napakah učimo, kako poslovati. Igra je zelo zanimiva, vsebuje igralno ploščo, kocko, denar, izdelek in karte. Pri igri se počne točno tisto, kar zaposleni počnejo vsak dan v službi - nekaj izdelujemo, nekaj prodajamo.
Blaž Lisac je izpostavil, da nas pri igranju družabnih iger vedno zanima, kdo zmaga. Pri tej igri je zmaga pokazatelj izkaza uspeha, bilance, stanja. Slednji dejansko priča, kdo zmaga v podjetništvu. Tistemu, ki ima vsako leto več dobička, gre seveda bolje. Osnovnošolce in srednješolce vedno zanima, ali se bodo njihovi rezultati razlikovali. Seveda, saj je to odvisno od tega, koliko znajo imajo o podjetništvu. Na začetku vsi igralci začnejo z isto postavitvijo, vendar na koncu dela nekdo z dobičkom, drugi z izgubo.
Skozi igro otroci, stari od osem let dalje, na enostaven način osvojijo posamezne izraze, kot so bilanca, izkaz, plača, banka, posojilo, denar, dobavitelj ... Naučijo se, če njihovo podjetje nima denarja, potem delavcem ne more izplačati plač.
Mlajšim otrokom lahko s pomočjo igre, še preden je primerna za dejansko igranje, predstavimo, kaj so denar, bankomat, plačilna kartica ipd. Kartice lahko služijo za različne iztočnice, sestavljanje, prepoznavanje barv, znakov za tovarno, banko itd.
Igranje igre je odlična priložnost, da se starši družijo z otrokom. In ne samo, da kakovostno preživijo čas skupaj, hkrati se tudi vsi skupaj naučijo veliko novega. Ker se igralci soočajo z različnimi situacijami, pridejo do različnih spoznanj. Igra pravzaprav že otrokom omogoči, da se znajdejo, kako priti do denarja. Pomembno je, da se starši izobrazijo, da poznajo potemtakem odgovore na vprašanje: ''Kaj je delnica? Kaj je bankrot? Zakaj podjetje nima denarja? Kaj je stavka? Zakaj pobiramo davke?'' Blaž Lisac je pojasnil, da se pravzaprav pri tej igrici največ naučijo tisti, ki jim gre slabo, ker razmišljajo, kaj naj naredijo.
Gosta sta izpostavila tudi, da je dnašnja problematika tudi to, da je vse elektronsko. Imamo bančne kartice in nimamo več občutka, koliko zapravimo, koliko finančnih sredstev nam ostane, saj si beležimo bilance. Pred 30 leti pa smo imeli na voljo le gotovino in čeke, kar nam je dalo vedeti - ko se je kupček zmanjšal, finančnih sredstev nismo imeli več. In pri tej igri dobijo otroci najprej takšno izkušnjo, kar je bolje, kot če bi jim brez predznanja v roke potisnili bančno kartico in bi z bankomata dvigovali denar, v upanju, da ga je tam neomejeno.
Med igranjem igre lahko otrok tudi ugotovi, kaj bi rad delal. Lahko si direktor, lahko si podjetnik, obvladati moraš različna področja in za njih moraš pridobivati znanje. Dobiš pravzaprav vpogled, s katerimi področji se določeno podjetje ukvarja. Spoznaš, da je v njem oseba, ki se ukvarja s financami, da obstaja tudi dobavitelj, da obstaja oseba, ki nakupuje opremo. Premisliš, s čim se bo podjetje sploh ukvarjalo in v čem si dober, kaj je dejansko tvoja dodana vrednost. Igrica tako prebudi navdušenje in radovednost v otroku.
Strokovnjaka sta se na koncu dogodka strinjala, da starši otroke spodbujajo pri tem, kar radi počnejo. Če pri njih opazijo podjetniško žilico, naj jih podprejo, naj jim omogočijo, da pridobivajo konkretne izkušnje. Naj prepoznajo tisto, kar lahko ponudijo drugim in na ta račun pomagajo in zaslužijo. ''Več denarja bodo imeli, če bodo več naredili več dobrega za druge.''
Igro Firma Kids se lahko igrate tudi v kreativnem otroškem mestu Minicity, zato vljudno vabljeni.
Avtor: N. K.