10:00 - 20:00 (0)

info@minicity.si

+386 41 377 366

Šolska vrata so do nadaljnjega zaprta in otroci se morajo zavedati, da sedaj niso počitnice, da bodo morali kljub temu, da so doma, tudi sesti za knjige in se učiti. Kako naj uskladijo prostočasne aktivnosti z učenjem? Kako naj se organizirajo, da jim ne bo zmanjkalo časa za igranje ali utrjevanje učne snovi?

Otroci te dni, ko je razglašena epidemija koronavirusa, razmišljajo, ali naj se držijo ustaljenega šolskega urnika in vstajajo zgodaj zjutraj, kot bi šli v šolo. Odlične nasvete sta nam ponudili Mateja de Laat, zgodovinarka in mama, ki svoja dva otroka šola doma, in Melita Bevc Novak, šolska svetovalna delavka in univerzitetna diplomirana pedagoginja.

Mateja de Laat meni: ''Učenci so s tem ukrepom dobili priložnost, da svoj učni proces izkusijo drugače, kot so navajeni. Morda je to za nekatere izziv, ki pa se lahko izkaže kot nekaj pozitivnega. Svetovala bi jim, da poslušajo svoj bioritem, torej naj vstanejo takrat, ko jim to narekuje njihova biološka ura. Večini je zagotovo poznana, saj so jo lahko upoštevali ob koncih tedna.''

Izpostavlja, da so sedaj predvsem starejši otroci, ki so pri svojem učenju že dovolj samostojni, dobili priložnost, da si ustvarijo svoj urnik. Pri tem pa jim lahko pomagajo starši in jih tudi usmerjajo. Ne pozabite pri določanju urnika upoštevati šolski predmetnik, a vseeno jim dovolite svobodno odločitev, kdaj in koliko časa v dnevu se bodo učili določeno snov. Postavljanje urnika, ki bo obsegal učni proces, in usklajevanja s prosto igro bo predstavljal izziv tudi pri mlajših otrocih. Njim morate, sodeč po izkušnjah mame Mateje de Laat, starši seveda pomagati in učni urnik prilagoditi svojemu, delovnemu. Vsi pa se moramo zavedati, da je treba 'domače' urnike prilagoditi navodilom, ki jih boste dobili od učiteljev in šole, ki jo otrok obiskuje.

To vse lahko vključuje otrokov 'domači' urnik

Na list papirja napišite urnik in zabeležite, od kdaj do kdaj bodo potekale posamezne aktivnosti. Postavite ga na vidno mesto, mogoče na magnetno tablo ali hladilnik, da bo ves čas vsem na očem. Pri tem ste lahko ustvarjalni, uporabite različne barve in vzorce, da bo otrok prepoznal, kdaj je čas za določeno dejavnost. Prilagajate ga po potrebi in spreminjate vsak dan.

Melita Bevc Novak pojasnjuje: ''Šola na daljavo niso počitnice, je le šola na drugačen način, je sprememba v načinu šolanja, ki so jo prinesle trenutne situacije. Za vsako spremembo pa potrebujemo čas. Tako mi, odrasli, kot otroci. Trenutni oziroma začasni koncept šolanja na daljavo bo marsikomu zelo ustrezal, marsikomu pa povzročil nemalo težav.'' Tudi ona ostaja pozitivno naravnana in je prepričana, da otrokom, ki so starejši, odgovorni, sposobni in vešči uporabe računalnika, koncept šolanja na daljavo ne bi smel biti pretrd oreh. Polaga nam na srce, da ne smemo pozabiti, da tudi ti rabijo podporo nas, staršev. Večji pomisleki se lahko porodijo, kako se bodo znašli mlajši otroci, pa tudi manj odgovorni, in tisti, ki tudi sicer pri učenju potrebujejo nenehno pomoč odraslih (učitelja, staršev). Zastavlja se vprašanje, ali s tem postaja obenem to tudi šola za starše? Na nek način vsekakor da. Poudarja, da so učitelji vsak dan na voljo za vprašanja otrokom in staršem med 8. in 13. uro. Tako da, če imate kakšno dilemo pri reševanju nalog, mirno kontaktirajte učitelja prek e-maila.

Predlaga, da mlajšim otrokom starši podajo navodila za delo, potem pa dovolijo otroku, da sam reši tisto, kar zna. Starši pa naj bodo v otrokovi bližini in v podporo. Na koncu naj pregledajo otrokovo delo in ga po potrebi pošljejo učitelju na vpogled.

''Seveda se pojavlja problem v družinah, kjer starši hodijo v službo, sploh v dopoldanskem času. Dokazano je namreč, da je otrok najbolj miselno aktiven prav v dopoldanskem času. Predlagam, da se otroci zjutraj naspijo (kar pa ne pomeni predolgega poležavanja). Šola je tudi v teh dneh odgovornost posameznika. In sedaj se bo izkazalo, kako odgovorni in samostojni so v resnici naši otroci.''

Skratka, vsak večer izdelajte urnik aktivnosti za naslednji dan - tako otrokov kot družinski urnik. Pri sestavljanju slednjega morate upoštevati šolsko rutino, na katero so otroci navajeni. Držite se tega, kdaj gredo po navadi v šolo, kdaj imajo pouk, kdaj jedo kosilo in kdaj je čas za odmor. Izhajajte iz učiteljevih navodil in določite, koliko časa bo otrok preživel v usvajanju nove učne snovi. Ne glede na to, da bo šola potekala na daljavo, otrok dom povezuje z zabavo, zato je pomembno, da predvidite tudi, kdaj bo počival in kdaj se bo prosto igral. Izkoristite skupen čas in se igrajte družabne igre, ustvarjajte in se pogovarjajte o sanjah ter željah. Na urniku ne sme manjkati tudi gospodinjenje. Pri hišnih opravilih in pripravi vseh obedov vam otroci lahko pomagajo tako, da si razdelite naloge, starosti primerne. Zdaj imate priložnost, da sodelujete in se izkažete, da ste kot družina najboljše moštvo. Ne pozabite, da ste lahko kljub temu, da se ne smete družiti z drugimi, vseeno aktivni. Pojdite kot družina na svež zrak, na 'domač' urnik pa obenem umestite tudi nekaj minut razgibavanja. Otrok vam lahko pokaže vaje, ki se jih je naučil pri športni vzgoji, vi pa ga lahko naučite česa novega. Dan zaključite z večerno rutino, na katero ste vsi družinski člani navajeni. Usedite se za mizo in si privoščite skupno večerjo, poglejte risanko ali film, preberite pravljico in si po umivanju zaželite lahko noč.

''Vsekakor imamo vsi sedaj končno čas, da se posvetimo stvarem, za katere sicer nikoli nimamo dovolj časa. Predlagam, da vsak pri sebi poišče motiv (cilj), v čem bi želel v teh dneh delati napredke. To lahko poimenujete osebni izziv. Lahko seveda izdelate tudi družinski izziv. Jaz sem svojega 13-letnega sina v nedeljo vprašala: 'V čem bi rad sedaj, ko boš imel več časa, postal boljši? Za katero stvar (področje) si boš vzel več časa in se mu bolje posvetil?' Izbral si je dve področji, dva osebna izziva, na katerih bo delal v teh dneh,'' predlaga Melita Bevc Novak.


Izpoved staršev

Starši drugošolke so nam zaupali, kako se soočajo z nastalo situacijo: ''Ravnateljica, učiteljica in tudi mi smo se s hčerko pogovorili in ji vse pojasnili o epidemiji in vzrokih, zakaj bo ostala doma in ne bo obiskovala pouka. Veseli se že, da ji bo učiteljica poslala pozdrave po elektronski pošti ter ji dala navodila, kaj naj se nauči, medtem ko je šola zaprta. Mi smo se odločili, da ji bomo vse učne liste natisnili in ji pomagali, da bo sledila navodilom razredničarke. Za to je hčerka ustvarila tudi svojo mapo, v katero bo vso gradivo vlagala. Te dni je pospravila svojo sobo in si po svoje organizirala učni kotiček. Dopoldnevi bodo namenjeni učenju, popoldnevi pa prosti igri in sprehodom.''

V teh dneh je skrb za zdravje na prvem mestu, zato dosledno upoštevajte vsa navodila. Razmišljajte pozitivno in ta čas izkoristite za krepitev družinskih vezi. Podpirajte drug drugega in si prisluhnite.

Avtor: N.K. 

#igrajmosedoma