Do 22. septembra 2022 traja 21. Evropski teden mobilnosti s poudarkom na ''Trajnostno povezani''. Želijo izpostaviti pomen dobro povezanih skupnosti za dvig kakovosti bivanja. Agencija za varnost prometa ob tej priložnosti poziva k varni trajnostni mobilnosti in strpnosti vseh udeležencev. Zavedati se moramo, da hoja, kolesarjenje, vožnja z e-skirojem in druge oblike mikromobilnosti manj onesnažujejo okolje kot vožnja z motornimi vozili. Pripravili so vrsto nasvetov in priporočil za varno uporabo e-skirojev.
Statistični podatki
Agencija za varnost prometa je navedla, da je bilo letos do sredine septembra v prometnih nesrečah zabeleženih že 149 udeleženih voznikov e-skirojev, s čimer so že krepko presežene lanske celoletne številke (109 voznikov e-skirojev). Kot najpogostejša vzroka za njihove prometne nesreče podaja, da sta neprilagojena hitrost in neupoštevanje pravil o prednosti. ''V 97 primerih so vozniki e-skirojev prometno nesrečo povzročili sami. Umrla sta 2 voznika e-skiroja, ki sta smrtno prometno nesrečo povzročila sama, oba samoudeležena. Oba voznika sta bila brez čelade, prvi je na območju PU Celje umrl v marcu, star 52 let in pod vplivom alkohola. Druga voznica e-skiroja v starosti 84 let pa se je smrtno ponesrečila na območju PU Maribor konec avgusta,'' poročajo in dodajajo, da je bilo letos v prometnih nesrečah e-skirojev 23 oseb hudo, 105 oseb pa lažje poškodovanih. Zapisali so, da je policija letos do 14. 9. pri voznikih e-skirojev zabeležila že 516 kršitev cestnoprometnih predpisov, najpogosteje zaradi napačne strani/smeri vožnje, neprilagojene hitrosti, alkohola, uporabe mobitela in drugih naprav med vožnjo ter neuporabe čelade do 18. leta, pri povzročiteljih pa izstopajo starostne skupine od 24-34 let, od 34-44 let, od 44-54 let in od 18-24 let.
Podali so tudi poročilo pridobljenih podatkov iz ankete, ki so jo izvajali v avgustu 2022 prek spleta. V njej je sodelovalo več kot 1.100 respondentov, med njimi 46 % žensk in 54 % moških. ''Največ (33 %) sodelujočih je bilo starih od 35 do 44 let, 24 % je pripadalo starostni skupini 25-34 let, 16 % je bilo starih 18-24 let, 14 % 45-54 let, 7 % 55-64 let, nad 65 let je bil star 1 % sodelujočih, 4 % vprašanih pa je bilo najmlajših, starih od 0-17 let. Četrtino respondentov (24 %) predstavljajo uporabniki e-skirojev, 76 % pa ne. Kar 69 % respondentov se vožnja z e-skirojem ne zdi varna. 83 % vprašanih tudi meni, da večina uporabnikov e-skirojev ne spoštuje zakonske omejitve hitrosti, ki znaša 25 km/h.''
V anketi so spraševali uporabnike e-skirojev, kako pogosto vozijo e-skiro, na kakšni razdalji in kateri način potovanja jim je vožnja z e-skirojem nadomestila. Rezultati pričajo, da udeleženci e-skiro v največkrat uporabljajo nekajkrat tedensko, takšnih je bilo 49 % vprašanih, 23 % e-skiro uporablja dnevno na razdalji do 5 km, 17 % e-skiro uporablja dnevno na razdalji do 10 km, 12 % vprašanih pa e-skiro uporablja dnevno na razdaljah, ki so daljše od 10 km. Ugotovili so, da največkrat e-skiro uporabnikom služi kot alternativa hoji (58 % vprašanih) in vožnji z avtomobilom (51 %), tretjini (32 %) je e-skiro nadomestil kolo, 9 % moped, 8 % je na e-skiro prešlo iz navadnega skiroja, 12 % pa je pred tem uporabljajo druga prevozna sredstva.
Spraševali so tudi po izvajanju nadzora in pridobljeni podatki pričajo, da 46 % odstotkov vprašanih meni, da se nadzor nad vožnjo z e-skiroji sploh ne izvaja, 41 % +, da se izvaja premalo pogosto, 10 %, da je nadzor dovolj pogost, 3 % pa, da je prepogost.
Ali so seznanjeni, kje se vozi e-skiro, ali vedo, da morajo imeti kolesarsko izkaznico, nositi kolesarsko čelado, kakšna so pravila glede uporabe slušalk v prometu? Po podatkih, pridobljenih z anketo, je večina vprašanih (77 %) vedela, da morajo vozniki e-skirojev za vožnjo uporabljati kolesarsko stezo, kolesarski pas (66 %) ali kolesarsko pot (64 %), kjer teh ni, pa desni rob smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost omejena do 50 km/h (72 %). ''Kljub temu kar 15 % vprašanih zmotno meni, da je za vožnjo z e-skirojem dovoljeno uporabljati desni rob smernega vozišča ceste v naselju, kjer je najvišja dovoljena hitrost omejena do 90 km/h, 11 % pa da je vožnja dovoljena tudi po pločniku.'' Vedeti moramo, da zakonsko določena starostna omejitev za vožnjo e-skiroja je 14 let oziroma od 12. do 14. leta za voznike s kolesarsko izkaznico. ''Vprašani določbo kar dobro poznajo, 74 % odstotkov vprašanih je vedelo zanjo. Kar 82 % odstotkov respondentov podpira ukrep dviga starostne meje za vožnjo e-skiroja, iz sedanjih 12 na 15 let. Da na e-skiroju ni dovoljeno prevažati drugih oseb ali prtljage, se zaveda večina vprašanih (76 %), medtem ko 21 % ni vedelo odgovora na to vprašanje, 4 % vprašanih pa je odgovorilo, da je prevažanje oseb ali prtljage celo dovoljeno.'' Agencija za varnost prometa je izpostavila, da na vprašanje, ali je zakonsko določena globa za uporabo slušalk med vožnjo e-skiroja, kar 51 % vprašanih odgovora ni poznalo, 7 % jih je odgovorilo, da zakonsko določene globe ni, 42 % odstotkov pa je pravilno odgovorilo, da globa za uporabo slušalk med vožnjo e-skiroja (in motornega vozila ter kolesa) znaša 120 €. Uporaba zaščitne čelade je obvezna do 18. leta, za vse ostale pa je priporočena. Vprašani, kar 78 % njih, podpira zakonsko uvedbo uporabo zaščitne čelade za vse uporabnike e-skirojev, ne glede na starost. ''Hipotetične uvedbe registracije e-skirojev 49 % vprašanih ne podpira (8 % se do vprašanja ni opredelilo, 43 % pa registracijo podpira), kar 67 % vprašanih pa je podprlo hipotetično uvedbo zavarovanja z vidika odgovornosti (24 % je proti, 9 % pa je odgovorilo ‘ne vem’).''
Dogodki
Agencija za varnost prometa bo v sredo, 21. 9. 2022, v okviru 21. Evropskega tedna mobilnosti sodelovala tudi na dogodku Hiše EU Kolesarski krog. Pripravila bo kolesarski poligon, kjer se bodo lahko mimoidoči preizkusili v kolesarskih veščinah in razdeljevala preventivni material. Javnost bo tega dne ozaveščala tudi v Prometnih minutah v oddaji Dobro jutro. Dan brez avtomobila bo ob koncu 21. Evropskega tedna mobilnosti obeležila s pozivom zaposlenim, naj tega dne za prihod na delo izberejo trajnostno obliko mobilnosti.
Interaktivno motorično-didaktično igralo za učenje o varnosti v prometu
Prav vsak dan, od ponedeljka do nedelje, pa lahko otroci od dveh do 14 let, obiščejo kreativno otroško mesto Minicity, kjer se lahko tudi učijo o varnosti v prometu. V sodelovanju z Agencijo za varnost prometa in zavarovalnico Generali male meščane čaka edinstveno interaktivno motorično-didaktično igralo, na katerem se pod budnim očesom usposobljenega animatorja seznanijo o prometnih znakih, odsevnih telesih, zakaj je pomembno nositi čelado med kolesarjenjem, zakaj morajo med vožnjo biti pripeti z varnostnim pasom, da so v prometu udeleženci prav vsi (pešci, otrok v vozičku, voznik skiroja, rolke, rolerjev, kolesarji, motoristi, vozniki in sopotniki v avtomobilu, avtobusu, kombiju, vlaku ...), bontonu v prometu in še marsikaj zanimivega. Otroci v Minicityju pridobijo tudi potrdilo za vožnjo s skirojem po Minicityju, pri čemer najprej spoznajo prometne predpise, potem se preizkusijo v vožnji na poligonu in šele na koncu se peljejo s skirojem po Minicityju, kjer je postavljena različna prometna signalizacija.
Vir: AVP